woensdag 7 december 2016

Parabel van de wolven

In september ben ik begonnen met een cursus te volgen " Relateren doe je zo" aan de School voor Relaties. Via een introductieavond te Ruddervoorde ben ik hiermee in contact gekomen. De interesse was onmiddellijk  gewekt en de drang naar meer ook. ( meer info kan je terug vinden op de site www.schoolvoorrelaties.be - de eerstkomende introductieavond gaat door te Gent op 14/12/2016 en op 11/01/2017 te Ruddervoorde).
Dit is trouwens een aanrader voor iedereen onder ons. Ik wist niet dat deze cursus zo'n positieve invloed zou hebben op mijn leven ook al ben ik pas begonnen.

Tijdens een van de cursusavonden had onze lesgeefster het over een zeer mooie parabel. Ik zie jullie al denken een parabel. Wel ik heb een de betekenis van een parabel voor jullie opgezocht ( via Wikipedia) en je moet dit niet altijd in het religieuze kader zien:
Een parabel (van het Griekse παραβολή parabolè wat "vergelijking" betekent — evangelisten gebruikten dit woord in de betekenis van "gelijkenis") of gelijkenis is een kort verhaal, gewoonlijk gesitueerd in het dagelijks leven, dat dient om een religieus, moreel of filosofisch idee te illustreren.

De parabel die ik met jullie wil delen is deze van de 2 wolven. Als je via google opzoekt kan je heel wat terugvinden. Ik heb ervoor gekozen om deze versie ( www.stressmaster.nl/indianen-wijsheid) met jullie te delen. Waarom? Er zijn namelijk 2 verschillende verhaaleinden. Aan jezelf de keuze welk einde je verkiest.


Een oude Cherokee indiaan vertelde op een avond aan zijn kleinzoon een verhaal over de innerlijke strijd dat iedere mens wel voert in zijn leven.
In iedereen is een strijd gaande. Een strijd tussen twee wolven, een zwarte en een witte wolf.

"De zwarte wolf symboliseert het kwade.
Hij is boos, woedend, ontevreden, jaloers, verdrietig, bang, hebzuchtig en arrogant.
Vol zelfmedelijden, schuldgevoelens, spijt, wrok, minderwaardigheid, leugens, valse trots en superioriteit. Alles draait om zijn ego.
De wolf zoekt ruzie met iedereen want hij vertrouwd niemand en daarom heeft hij geen echte vrienden."

"De witte wolf symboliseert het goede.
Hij is vriendelijk en doet niemand kwaad. Hij geeft vreugde, vrede, liefde, hoop, nederigheid, welwillendheid, empathie, vrijgevigheid, waarheid, compassie en geloof.
Hij leeft in harmonie met de wereld om hem heen en vecht alleen als het nodig is.
Zorgt voor de andere wolven en is trouw aan zichzelf."

De grootvader zwijgt even zodat zijn kleinzoon een beeld kan vormen over deze wolven.
Dan zegt hij: "Iedereen heeft die twee wolven in zich. En beide willen de baas zijn in mijn denken, doen en laten."
De kleinzoon denkt even na en vraagt: "Welke wolf wint er?"

Het eerste verhaaleinde
De grootvader antwoord: "De wolf die wint is deze die jij voedt. De wolf die jij aandacht geeft!
Want alles wat je aandacht geeft groeit."

Weetje: Aristoteles, een Griekse filosoof van 300 jaar voor Christus zei het al: 
"Alles wat je aandacht geeft groeit!"

Het tweede verhaaleinde
De grootvader antwoord: "Ze winnen allebei! Want ik geef ze beide aandacht!
Als ik alleen de witte wolf aandacht geef, zal de zwarte wolf boos, jaloers, ontevreden, bang blijven. En zal hij alles doen om de witte wolf te pakken.
Maar als ik de zwarte wolf ook aandacht schenk, omdat ik hem begrijp en omdat ik zijn sterke krachten af en toe nodig heb is hij tevreden.
Ook in jou mijn jongen huizen deze twee grote krachten!
Behandel beide respectvol, dan winnen beide en is er vrede!"

Ikzelf kende enkel maar de versie van het eerste verhaal. De 2de versie heb ik gevonden via het internet en vond deze de moeite waard om ook met jullie te delen.
Welk verhaaleinde dat je ook kiest, het is een keuze die jezelf maakt en niemand anders. Welke keuze je ook maakt, het zal altijd voor jou op dat moment de juiste keuze zijn.

Liefs Ann


Geen opmerkingen:

Een reactie posten