woensdag 21 december 2016

Mijn kleine meisje

Tijdens de cursus "relateren doe je zo" die ik gevolgd heb, ontdek je heel veel over je zelf. Maar er komt ook een stuk psychologie aan te pas. Je moet toch weten hoe het menselijk denken, voelen, waarnemen enz in elkaar zit, anders kan je niet werken aan je zelf.
Tijdens een van de lessen kwam de " Transactionele Analyse ( TA) van Eric Berne" aanbod.

Volgens Wikipedia:
De TA gaat ervan uit dat ervaringen in de vroege levensjaren ervoor zorgen dat een mens besluiten neemt over zichzelf en zijn omgeving. Deze positieve of negatieve besluiten zijn van invloed op de kwaliteit van de verdere levensloop (het script). Groei en ontwikkeling worden geremd door negatieve besluiten, terwijl positieve besluiten een stimulerende invloed hebben.
zie ook Uitleg volgens Wikipedia.

Hierin wordt er uitgelegd dat in één ieder van ons 3 "personages" zitten die wij kunnen aannemen om op een situatie te reageren nl, de ouder, de volwassene en het kind.
In het kind zit je " kleine meisje". Denk eens na hoe je was als klein kind, welke gevoelens had je,.....
Typisch voor dit kleine meisje is dat je VRIJ voelt. Genieten van de dingen, creatief omgaan, speels zijn, nieuwsgierig, enz. Wie hierover verder info wil kan gerust eens een kijkje nemen op de site: School voor Relaties. Een aanrader!!!!!

Wel toen ik deze morgen mijn blog opende kwam mijn kleine meisje naar boven. Ik was zo gelukkig en tevreden dat ik zin had om te springen en te huppelen want sinds mijn blog online is heb ik voor de eerste keer bijna 10 views en 1 like gehad.

Super!!!!!!!

Bij deze een welgemeende DANK JE WEL aan iedereen die de tijd heeft genomen om mijn blog te bezoeken en de artikels te lezen.



Op naar mijn eerst 15 views en misschien een 2de like..........


Liefs
Ann

 
 
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten